Bor, mámor, téboly – Lány a vonaton
Paula Hawkins valami olyat tett, amiről a legtöbb író csak álmodik.
Első regénye a Lány a vonaton egy expressz
sebességével robbant be a köztudatba és tört az olvasási listák élére.
Elképesztő sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy egyszerre több
országban is vezette a legfontosabb könyves listákat. Természetesen a filmipar
is (megérezte a pénz szagát) meglátta a kötetben lakozó lehetőséget, így már
széles vásznon is élvezhetjük a történetet Emily Blunt tolmácsolásában.
A mesebeli sikersztori mellé meg kell említeni, hogy bár a Lány a
vonaton Hawkins első regénye, amelyet saját nevén publikált, előtte jelent
már meg két műve Amy Silver álnéven. A korábban újságíróként dolgozó Hawkins
saját elmondása szerint a Lány a vonaton volt az utolsó esélye, olyannyira nem
vették előző könyvét. Ez természetesen semmit sem von le érdemeiből. Az igazán
kemény és drámai témákat (alkoholizmus, családon belüli erőszak, meddőség)
feszegető története méltán foglalja el helyét a krimi kedvelő olvasók polcain.
“Ők azok, amit én elvesztettem, ők minden, amire vágyom.”
Azonban egy alkalommal Megant egy másik férfi karjaiban látja. Ez az a pont,
amikor olyan dühöt érez, amilyet még soha és ez az a pont, ami mindent
megváltoztat. Másnap a nő eltűnik, Rachel pedig zúzódásokkal, véresen ébred és
semmire sem emlékszik…
Hawkins három szálon vezeti a történetet. Három nő szemén keresztül
bontakoznak ki az események. A megtört, alkoholista Rachel, a változásra vágyó
Megan, és az egykori szeretőből feleséggé avanzsált Anna. Ezek a nők jobban nem
is különbözhetnének, de valami vagy valaki mégis összeköti őket.
A könyv szerkesztése naplószerű elbeszélésekből áll, de akad benne számtalan
flashback, amelyek előre lendítik az eseményeket. Az egyetlen zavaró tényező
(legalább is számomra), hogy a női karakterek nem igazán különültek el. Persze
az elbeszélésekből a fő személyiségjegyek átjöttek, de a fogalmazás stílusa
ugyan az maradt. Három ennyire különböző személy nem szólalhat meg ugyanúgy. De
ezt leszámítva (és, hogy nehéz elvonatkoztatni attól, hogy a könyv egy
alkoholizmus elleni kampány “bibliája” is lehetne) az egész történet nagyon
rendben volt. Jól felépített krimi, ami szépen fokozatosan adagolja a
feszültséget és feszes tempójának hála nem kalandozunk el és nincsenek benne felesleges
kitérők. Minden hozzáad valamit és viszi előre a sztorit.
Ami kezdetben kicsit furcsa volt, hogy egyik karaktert sem sikerült igazán
megkedvelnem. Voltak pillanatok, amikor legszívesebben ráüvöltöttem volna
valamelyikükre, vagy jól megráztam volna őket, hogy mégis mit csinálnak, mit
képzelnek. De ez is csak azt bizonyítja, hogy a karakterek nagyon életszerűek:
kemény, olykor szélsőséges problémákkal küszködnek, amik mellett nem lehet
elmenni szó nélkül.
Amire pedig a könyv végére rájöttem, hogy bár nem mindig kedveltem Rachelt,
mégis meg tudom érteni őt. Igen még azt is, hogy az ivásba menekül
(itt fontos leszögezni, hogy nem értek vele egyet csak megértem), hiszen
mindannyian szeretnénk elmenekülni a problémáink elől, egyszerűen csak kikapcsolni
azokat egy időre. Bepillantani mások otthonába és képzeletben az ő tökéletesnek
vélt életüket élni és ezzel semmi baj nincs. Talán valahol mindannyian egy
kicsit olyanok vagyunk, mint a lány a vonaton.
Kiadó: 21.
század kiadó
Megjegyzések
Megjegyzés küldése