Gyilkos mesék - A párnaember (színház)
Szörnyű rémtörténetek elevenednek meg a Radnóti Színházban. Az
erőszaktól és vértől csöpögő Párnaember olyan elemi erővel hat a nézőre,
amilyenre ritkán van példa.
Szikszai Rémusz álmodta színpadra Martin McDonagh remekművét a Párnaembert.
A kortárs dráma fenegyerekének kikiáltott McDonagh műveit előszeretettel tűzik
műsorukra a színházak (Leanne szépe, A kripli, A nagy
kézrablás és még sorolhatnánk). Talán kevésbé ismert tény, hogy a
Párnaember volt a legelső darabja, amelyet azonban csupán 2003-ban mutattak be
először átdolgozott formában. Óriási sikert aratott.
Többi darabjától eltérően a Párnaember története nem Írországban játszódik,
hanem egy meg nem nevezett diktatúrában. Egy novellaíró bizonyos Katurian
Katurian (Pál András) rémtörténetei elevenednek meg a városkában. Két gyerek
holttestét találják meg és egy harmadik kislánynak nyoma vész… A rendőrség első
számú gyanúsítottja ki más is lehetne, mint az író? A kihallgatás pedig
kezdetét veszi. Pál András bravúros színészi játékával megelevenedő Katurian
azonnal szimpátiát kelt a nézőben. Vele rettegünk, érvelünk, kétkedünk és
dühöngünk. Megismerteti velünk a hatalomtól félő értelmiségit, az érzékeny és törődő
testvért, a kiszolgáltatott rabot és az írásaiért harcoló művészt. Tökéletes a
szerepre efelől nincs kétség. Ahogy a kihallgatást végző rendőrök szereposztása
is telitalálat volt. Köles Ferenc, Tupolski nyomozójával még világosban sem
szívesen futnánk össze, nemhogy egy kihallgató szobában… Köles kiváló érzékkel
építette fel a karaktert. A kezdetben kissé nyájas “jó zsaru”, aki mindenkinél
ravaszabbnak gondolja magát végül mégis kimutatja a foga fehérjét. Ahogy a
kínzásokra szakosodott társa a “rossz zsaru” Ariel is. Schneider Zoltán rendőre
igazi vadállat, tökéletesen hozza, amit megkíván a szerep. Bár durva és
módszerei erkölcsileg megkérdőjelezhető, szándékai és indítéka valahol
felmentik. A történet kulcsfigurája Michal (Rusznák András) Katurian szellemi
fogyatékos bátyja. Rusznáknak sikerült megtalálni azt a mezsgyét, ahol játéka
hihető és nem túlzó vagy durva. Alakításában gyermeki őszinteség és dac vegyül,
amely tökéletesen kiegészíti Pál András játékát.
A díszletről csak ódákat lehet zengeni hála Varga Járó Ilonának.
Fantasztikus ötlet volt a kihallgató szobát egy templomba helyezni. Mindkét
helyre jellemző elemek megtalálhatók a különös térben, amelyek sajátságos
harmóniával egészítik ki egymást. A rendezői megoldások különleges atmoszférát
kölcsönöznek a darabnak. A színházterem sokszor burkolózik teljes sötétségbe,
amely a kívánt hangulat elérését szolgálja. A darabban alkalmazott bábjáték
pedig különleges színezetet ad az előadásnak, s bár elsőre különösnek hangozhat
az alkalmazása mégis hozzáad mintsem elvesz az élvezetből.
Egyszerre drámai és humoros a hangvétel, amolyan sajátságos McDonagh.
Ahogyan azt maga az író vallja: „Azt hiszem, azért táncolok mindig borotvaélen
a vígjáték és a horror között, mert azt gondolom, hogy az egyik jót tesz a
másiknak. És valóban, hajlamos vagyok addig feszíteni a húrt, ameddig csak
tudom, mert azt gondolom, hogy a túlzás révén tisztábban rá lehet ismerni a
dolgokra, mint a reális ábrázolás segítségével.“ Ezzel a gondolatával vagy
önvallomásával maximálisan egyet tudunk érteni.
A Radnótiban látható Párnaember egy kiváló csapatmunka eredménye. Kiemelkedő
színészi játék egészíti ki az ötletgazdag és tűpontos rendezést. A zene és a
fényekkel való játék pedig sajátságos ritmust kölcsönöz a filmszerű előadásnak.
A darabban sorra megelevenedő novellák brutalitása az elevenünkbe vág.
Egyszerre kegyetlenek, felkavaróak és szépek. Az ember pedig egyszer csak azon
kapja magát, hogy nem bír betelni velük.
Számos morális, etikai kérdést feszeget a mű, amelyre nem kapunk egyértelmű
választ. Erős karakterei, a kiváló színészi játéknak hála megelevenednek és
elemi erővel szippantanak be szörnyű világukba, amelyben ugyan nem szeretnénk
élni, de amit olthatatlan kíváncsisággal szemlélünk.
Magával ragad, nem ereszt és nem kímél. Még hosszú-hosszú percekig, órákig,
napokig fogva tart, s talán velünk is marad örökre. Azt pedig csak remélhetjük,
hogy egyszer nem jön el értünk a párnaember…
Szereplők: Pál András, Köles Ferenc, Schneider Zoltán, Rusznák
András, Pallai Mara, Ács Norbert, Bach Zsófia eh.
Jelmeztervező: Kiss Julcsi
Díszlettervező: Varga Járó Ilona
Bábtervező: Hoffer Károly
Világítás: Baumgartner Sándor
A rendező munkatársa: Gyulay Eszter
Rendező: SZIKSZAI RÉMUSZ
Díszlettervező: Varga Járó Ilona
Bábtervező: Hoffer Károly
Világítás: Baumgartner Sándor
A rendező munkatársa: Gyulay Eszter
Rendező: SZIKSZAI RÉMUSZ
Fordította: Merényi Anna
Fotók: Dömölky Dániel
Megjegyzések
Megjegyzés küldése